La pedra seca a Sant Boi de Llobregat

Ahir la previsió del temps deia que el cel avui estaria núvol amb risc de pluja però, al llevar-nos feia sol.

Així doncs obrim el rebost de les excursions i preparem la motxilla i la càmera per què, després d'estudiar el cel, estem convençuts de que si finalment plou ho farà cap a la tarda.

N'escollim una que ens va cridar l'atenció de la web de Natura Local.

I es que sortint de Barcelona cap al sud oest, creuant el riu Llobregat, veurem l'inconfusible silueta del puig del Montbaig, més conegut com la muntanya de Sant Ramon.

Els seus 289 metres coronats per l'ermita dedicada a Sant Ramon Nonat, construïda l'any 1887, formen una imatge fàcilment identificable des de tot el Delta del Llobregat i la converteixen en un magnífic mirador.

Aquesta muntanya, repartida entre els termes municipals de Sant Boi de Llobregat, Viladecans i Sant Climent de Llobregat, forma part de l'anella verda promoguda per la Diputació de Barcelona.

Passejant pels seus bessants podem descobrir les restes dels diferents usos que els homes han donat a aquesta muntanya, des dels primers assentaments de l'època dels Laietans fins a l'actualitat.

També volem destacar que, del seu cim estant, podem gaudir d'unes increïbles vistes que van des de la muntanya de Montserrat a Collserola, de Barcelona a Castelldefels i si el dia ho permet la Serra de Tramuntana de l'illa de Mallorca.

Fitxa de la sortida

Data:

24 de desembre de 2016

Dificultat:

Fàcil.
Tot i que hi ha alguns trams amb fort desnivell i d'altres en que es pot relliscar amb facilitat per la humitat del sòl.

Apte per nens:

Sí +5.
Fent la ruta en sentit antihorari la primera part pot ser tota una experiència per a ells i, quant arribem a la meitat podrem acostar-nos a l'àrea de pícnic de l'ermita per descansar o bé tornar directament pel camí principal.

Cal portar:

Aigua (sobre tot a l'estiu) i una petita farmaciola si aneu amb nens petits.

Distancia:

4,47 km

Situació / com anar-hi:

Latitud 41.34584985, Longitud 2.02006549 (veure a Google Maps)

Descarregar ruta per GPS:

Descarrega directament l'arxiu en format GPX

Per més dades de la ruta i opcions de descàrrega

Apunts de fotografia:

Tret de l'elevada diferència de llum entre el cel i les ombres del bosc, que aconsellen fer servir la tècnica del HDR, la ruta no presenta cap dificultat fotogràfica.
Només recordar-vos que si voleu fer alguna fotografía de tipus panoràmica de gran format o llarga exposició és aconsellable portar trespeus per tal d'obtenir un millor resultat.

Recorregut:

Començarem el nostre recorregut a l'aparcament de cotxes que hi ha al costat de la carretera de Sant Climent tot seguint el carrer Camí de Golbes cap al començament de l'antic camí ral.
Un cop creuem l'indicador del camí ral arribarem a la Torre de la Marquesa, antic pavelló de caça, també conegut com a torre de les bruixes.

Seguirem el mateix camí fins arribar a una cruïlla on agafarem el trencall de la dreta.
Després d'una pujada amb força pendent, deixem enrrere les darreres cases i entrarem al bosc per un caminet estret però ben marcat que ens duu a contemplar els primers exemples de construccions de pedra seca.

Aprofitem les primeres troballes per recordar que, anomenen pedra seca al sistema de construcció que utilitza bàsicament pedra sense treballar i sense cap material d’unió.

Aquest és un sistema constructiu molt present a la mediterrània i per tant a la nostra terra.

Anem passejant pel bosc, els nostres companys de viatge són el silenci, el cant dels ocells i el so del vent jugant amb les branques dels arbres.

Estem sorpresos, no ens esperàvem el que ens estem trobant.
Aquesta muntanya, al menys la zona per la que transcorre aquesta ruta, ha patit una època molt difícil per l’abandonament de les explotacions agràries, la pressió urbanística descontrolada dels anys 60 i 70 del segle passat, incendis, …

Però és agradable veure com els darrers anys la situació ha canviat molt i avui trobem el sota bosc net, camins ben marcats i les restes de les construccions presents amb un mínim de manteniment per preservar la seva integritat i la seguretat de les persones.

Arribem a la pista forestal que puja des de la veïna població de Sant Climent i pensem que, si estiguéssim al mes d'abril o maig,  podríem girar cap a la dreta i fer una escapada als camps propers per gaudir de les flors dels cirerers anunciant la primavera.

Malauradament l’hivern acaba de començar, així que girem cap a l’esquerra i continuem pujant muntanya amunt per gaudir de les primeres vistes del delta del Llobregat, Barcelona i Collserola.

També contenplem la proximitat de l’ermita de Sant Ramon, que és el punt més alt de la nostra ruta.

Tot i que aquesta ruta no ens hi porta, l’ermita no cau gens lluny i si voleu us hi podeu arribar per fer un mos a la seva àrea de pícnic o per gaudir de les vistes, molt recomanables en un dia clar.

Havent arribat al cim de la nostra ruta comencem a baixar i podem contemplar com la Torre de Benviure s’erigeix orgullosa del seu passat, si teniu temps us hi podeu arribar, i ben a prop el nostre punt de sortida/arribada.

Les diferents construccions de pedra seca ens acompanyen en molts trams del camí en forma de marges i barraques.

Ens aturem un moment davant d’una barraca i ens adonem del gruix dels seus murs i la forma del seu sostre, construït amb la tècnica d'aproximació de filades e impermeabilitzat segurament una barreja de terra i argila.

Seguim el nostre camí convençuts de que aquesta i d’altres barraques com aquesta varen ser un bon aixopluc els dies de pluja i una molt bona fresquera els dies de forta calor.

Després d’un recés a la font de Golbes, arribem al nostre punt de sortida i donem per finalitzada la nostre excursió tot pensant que, podríem pujar un altre dia fins a l’ermita de Sant Ramon al cap vespre i gaudir de la impressionant vista del delta del Llobregat de nit.